s/y Tuulivei - Lokikirja 2013

Kaudelle 2013 s/y Tuulivei laskettiin vesille ja masto nostettiin 4.5. Rikki palaneen ja ruostuneen kaasulieden vaihto oli tehty ennen veneen vesillelaskua.

Vesille päästiin ensimmäisen kerran kipparipariskunnan hääpäivänä kesäkuun alussa. Alkukesän sää suosi purjehdusmatkaa Merikarhujen Skrubbö-saareen.Skrubbössä vietettiin myös juhannus seitsemän hengen ja kahden koiran: Rositan, Miikan ja Rockyn sekä Mossen ja Sallan, Simon, Kirsin, kipparin ja Kikin voimin (kaikki alla Sallan ottamassa kuvassa).

Lomapurjehdus alkoi heinäkuun alussa. Koko jälkikasvu oli töissä ja muissa askareissa, joten pitkästä aikaa liikkeelle lähdettiin kahdestaan (ja tietenkin laivakoira Kiki mukana). Matkaa tehtiin rauhallisesti säiden ja jaksamisen mukaan.

Merikarhujen Matgruvan-saaressa saatiin kokea ensimmäinen todella lämmin aamu.

Hangossa tehtiin kävelyretki Neljän Tuulen tuvalle, jossa herkuteltiin kahvit ja piirakat. Sieltä ostettiin myös Matti Remeksen uusin Hanko-teeman dekkari "Tappaja". Illalla Kirsin lukiessa kirjaa veneen kannella itäsatamassa itse kirjailija kävelikin laiturilla, ja saimme kunnian saada kirjaan omistuskirjoituksen mukavan juttutuokion päätteeksi. Todella mahtavaa! Hanko näytti myös muita hyviä puoliaan vilkkaan iltatorin ja herkullisten jäätelöannosten myötä.

Hangosta matka jatkui Taalintehtalle, jota jostakin syystä oltiin onnistuttu kiertämään tähänastiset 26 kesää. Iltakävelynä kierrettiin luontolenkki ruukin vesilähteinä olleiden järvien ympäri.

Taalintehtaalla päästiin myös nauttimaan Baltic Jazz-tapahtumasta. Martti kävi perjantaina 5.7. Helsingissä enonsa 85-vuotisjuhlilla ja toi Sallan ja Mossen mukanaan viikonlopuksi veneelle. Jazz-tapahtuma näkyi ja kuului paikkakunnalla monella tavalla, mutta Tuulivein laituripaikka ulommaisessa laiturissa oli rauhallinen. Taalintehtaalla ruokavarastot täydennettiin useamman päivän tarpeisiin.

Kauden 2013 purjehdukset tehtiin pohjoisemmalla Saaristomerellä Merikarhusatamia ja Kustavin alueen satamia kierrellen. Espskärissä Kiki oli innokkaana jäljittämässä saaressa vapaana liikkuvaa lammaslaumaa.

Kustavin Laura Peterzenin vierassatamassa Kirsi ikuisti pääskyspoikueen maailmalle lähtemistä - alla olevista kuvista seuraavana päivänä poikaset jo lentelivät ympäri satamaa lähes holtittoman läheltä veneitä ja veneilijöitä!

Kustavin ja Ströömin näkymiä:

Peterzeniltä mentiin Lootholman kautta Katanpäähän - jälleen kaikki satamat sellaisia, joissa ei tähän mennessä oltu onnistuttu käymään. Katanpää oli mielenkiintoinen linnakesaari, jossa oli erittäin hyvät laiturit ja paljon nähtävää - sääli vain, että jotenkin puolustusvoimilta oli jäänyt loppusiivous tekemättä.

Pikkuhiljaa etelään siirryttäessä käytiin Merikarhusaarissa Karjunmöljässä ja Irisholmissa.

Irisholmissa onnistuttiin seuraamaan kaislikossa asuvan uikkuperheen toimia: emo piti poikasia selässään ja isä toi näille ruokaa.

18.-20.7. osallistuttiin Merikarhujen 80-vuotisjuhliin ja kesäkokoukseen Turussa Aurajoessa. Paikalla oli noin 150 venettä ja viitisen sataa merikarhua. Tapahtuma oli mahtavasti järjestetty, ja kokonaisuus oli myös hieno näky. Paikalla oli taas "koko porukka" nuorison päästyä maata pitkin mukaan. Turussa koko joukko pääsi myös nauttimaan Riku-serkun ja Ullan vieraanvaraisuudesta perjantain herkkulounaalla Hirvensalossa.

Lähtöpäivänä Rosita otti perhekuvan veneen kannella:

Salla teki hienon videon kesäjuhlan tunnelmista.

Turusta Kirsi palasi töiden ääreen ja Martti jatkoi Sallan ja Simon kanssa vielä purjehdusta vaiheittain kohti kotia. Ensin purjehdittiin hyvässä tuulessa monien muiden merikarhuveneiden kanssa Airiston yli ja käytiin Lillholmenissa, josta jatkettiin sunnuntaina Nauvoon mm. sushien ääreen. Nauvossa nähtiin myös tuttu Sirena 38 - edellinen Tuulivei oli nyt Ruotsin lipun alla käymässä Nauvossa. Valitettavasti uudet omistajat olivat Turussa käymässä, joten yhteys saatiin vain tekstiviesteillä. Kauniilta vene näyttää edelleen!

Nauvosta Salla matkusti bussilla Helsinkiin ja kohti Raumaa luisteluleirille. Simo jatkoi kipparin mukana kohti Espoota ja kotisatamaa.

Lomamatkan viimeisenä viikonloppuna käytiin vielä sunnuntaipurjehduksella Suomenlinnan ympäri Mervin ja Ari-Pekan kanssa.

Kesällä saatiin myös käyttöön Ari Savolaisen tekemä istumalaatikon pöytä - kaunista käsityötä!

Loppukaudesta onnistuttiin tekemään muutama viikonloppupurjehdus.Alla kuvia lämpimästi fleece-uniasuissa nukkujista ja sumuisesta syyskuun aamusta:

Loppusyksyn aikataulujen takia s/y Tuulivei nostettiin ylös jo syyskuun puolivälissä - ainakin veneen saaminen pressun alle onnistui hyvässä säässä!